• 2016.01.24|
  • Blog |
  • Szász Tünde |

Egyszerű frissítő ital, vagy életelixír? - A zöld tea 5 jótékony hatása a testünkre

Napjainkban legalább annyira fontos az egészségünk megőrzése, mint a jó anyagi háttér megteremtése. Ezért is fordítunk annyi figyelmet a korszerű, egészséges táplálkozásra, rendszeres testmozgásra és a méregtelenítésre. Mindenki tudja, hogy a zöld tea az egyik legjobb méregtelenítő italok közé tartozik. De vajon ismerjük a szervezetünkre gyakorolt többi hatását is?

(Először is szeretnénk tisztázni valamit. A zöld tea jótékony hatását csak abban az esetben élvezhetjük, ha tényleg jó minőségű, szálas teát fogyasztunk.)

1. A teában lévő különböző (bioaktív) vegyületeket segítenek megőrizni az egészségünket

A zöld tea több, mint egy egyszerű zöld folyadék. A teában lévő vegyületeknek köszönhetően olyan antioxidánsokhoz juthatunk (polifenolok, flavoniodok és katekin), amelyek segítenek a szervezetünk méregtelenítésében.

Vannak úgynevezett szabad gyökök, amelyek szerepet játszanak az öregedésben és különböző betegségekben, mint például a rák.  Nos, a zöld teában lévő antioxidánsok a szervezeten belül ezeket a szabad gyököket leköti, ezzel fiatalabbá teszi a bőrünket, és csökkenti a már említett betegségek kialakulásának esélyét.

Ezért is ilyen népszerű a zöld tea a gyógyászatban.

2. Még okosabbak leszünk, hiszen az agyműködésünket is javítja

A zöld teában lévő koffein, egy ismert stimuláns. Nagyobb mértékben fogyasztva nyugtalanságot válthat ki az emberből. Azért érdemes kávé helyett a zöld teát választani, mert a benne lévő koffein elegendő az agyunk ”felpörgetéséhez”, viszont ahhoz kevés, hogy nyugtalan állapotba kerüljünk.

Így élvezhetjük igazán a koffein nyújtotta további jótékony hatásokat, aminek eredménye a jobb hangulat, az éberség, a reakcióidő csökkentése és memória javítása.

 

Ráadásul a koffein mellé társul az L-theanine is. Ez a vegyület segít a szorongás legyőzésében, így sokkal nyugodtabbak leszünk, jobban tudunk koncentrálni. Emiatt mind a munkahelyünkön, mind tanulás közben sokkal eredményesebbek lehetünk. Ráadásul már egyetlen csésze zöld tea elérheti ezt a hatást, ami az egész napunkat meghatározza.

3. A zöld tea fokozza a zsírégetést, és javítja a fizikai teljesítményt

Az egészségmegőrzés és az aktívabb agyi működés mellett azonban a zsírégetésben is segítségedre lehet a zöld tea, mivel az emésztés során fokozzák szervezeted hőtermelését. Ez nem egyszerűen arra vonatkozik, hogy hidegebb időben felmelegít egy csésze forró zöld tea. Sokkal inkább az elégetett kalóriák mennyiségére van hatással. Tehát, ha rendszeresen fogyasztasz zöld teát, azzal elérheted, hogy a mindennapos tevékenységek során több zsírt égess el, legyen az edzés, sétálás vagy egyszerűen csak az étel megemésztése.

Ráadásul egy másik pozitív hatását is megfigyelték, ami jól jön diéta idején: csökkenti az éhség érzetet, így a nassolásnak is könnyebb lesz ellenállni. Persze ez a tablettákról már nem mondható el. Így ha szeretnéd az éhség érzetedet csökkenteni, akkor igyál meg naponta legalább 1 csésze zöld teát, vagy fogyaszd akár üdítő italként és mondj búcsút a folytonos éhségérzetnek!

4. A zöld teában található antioxidánsok csökkentik különböző típusú rákos megbetegedések kockázatát.

Napjaink vezető halálokának a rákot tartják, átlagosan 15 percenként hal meg valaki miatta. Ezért is fontos, hogy csökkentsük a kialakulásának a lehetőségét. A zöld tea a már említett antioxidánsok miatt ebben is segít.

A nők esetében például fő halálozási ok az emlőrák. Tudósok megfigyelték, hogy azon hölgyek körében, akik rendszeresen fogyasztottak zöld teát, 22%-al kevesebb volt a mellrák kialakulásának az esélye.

A férfiak esetében hasonlóan nagy probléma a prosztata rák. Nos, az itt végzett kísérletek bebizonyították, hogy ebben az esetben akár 48%-kal csökkenthetjük a kialakulás veszélyét, ha rendszeresen fogyasztunk zöld teát.

És, még egy megdöbbentő tény. A vastag- és végbél rák esetében 60.000 kínai nőt vizsgáltak meg. Itt a zöld teát fogyasztó hölgyek körében 57%-al csökkent a rák kialakulásának a valószínűsége. Megdöbbentő!

Azt azért szeretnénk kiemelni, hogy a tej csökkentheti az antioxidánsok hatását a szervezetünkben. Szóval érdemes citromlével és mézzel ízesítenünk a kívánt hatásért!

5. A zöld tea csökkenti az időskori Alzheimer-és Parkinson kór kialakulásának kockázatát

Ahogy ezt már említettük, a zöld tea fogyasztása rövidtávon javítja az agy működését. Ezen kívül pedig hosszútávon védelmet nyújt az agy számára. A zöld teában található polifenolok megkötik azt a két veszélyes mérgező vegyületet (hidrogén-peroxid, béta-amyloid), amelyek felelősek az Alzheimer-és Parkinson kór kialakulásáért.

 

Szóval a zöld tea fogyasztás nagyon pozitív hatással van az emberi szervezetre. Javítja az agyunk működését, ellazít, megnyugtat, védelmet nyújt és segít a fogyásban. Ezért is ennyire népszerű frissítő ital a világon. Ráadásul amennyiben egészségesen táplálkozunk és rendszeresen végzünk testmozgást, megsokszorozhatjuk a hatását. 

Szeretnél még többet tudni a zöld tea hatásáról?
Akkor a következő cikkünket is mindenképpen olvasd el! Lesz benne szó például a cukorbetegségről, vagy a hosszabb élet ”titkáról”.

Addig is, jó teázást kívánunk! :)